.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
صفحه شطرنج سیاست ایران و دو آیت‌الله
هاشمی و مصباح در اندیشه رقابتی دیگر؛ اینبار مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری
شمال نیوز: صحنه سیاسی این روزهای ایران تبدیل به رقابت پشت پرده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مصباح یزدی شده است.

مصطفی داننده: دو آیت‌الله، شطرنج سیاسی این روزهای ایران را هدایت می‌کند. یکی از تهران و دیگری از قم. یکی با مهره‌های سفید و دیگری با مهره‌های سیاه، یکی در قامت حامی رییس جمهور جدید و دیگری با ردای مخالفت. یکی سیاستمدار و دیگری اهل فلسفه، یکی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگری آیت‌الله مصباح یزدی!صفحه شطرنج سیاست ایران و دو آیت‌الله /هاشمی و مصباح در اندیشه نبردی دیگر؛ اینبار مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

داستان سیاسی این دو روحانی تاثیرگذار ایران در سال‌های آغازین دهه 90 و در عصر تازه‌ای که حسن روحانی آن را رقم زده است،

وارد فضایی تازه شده است. به جز دهه 60، که مصباح یزدی نقش تاثیرگذاری در فضای سیاسی ایران نداشت و برعکس هاشمی رفسنجانی، ریاست مجلس و فرماندهی جنگ را برعهده داشت، این دو همیشه در تقابل قرار داشتند.

هاشمی در میانه میدان، مصباح مرد پشت پرده

اوج رقابت این دو آیت‌الله اما از سال 84 و انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. هاشمی رفسنجانی در میانه میدان بود و مصباح یزدی در پشت پرده در حمایت از احمدی نژاد به صحنه آمده بود. مصباح یزدی اعتقاد داشت که به قدرت رسیدن دوباره هاشمی رفسنجانی زمینه بازگشت تفکر تکنوکرات‌ها و سرمایه دارها را فراهم می‌کند، اما پیروزی احمدی نژاد زمینه ساز بازگشت انقلاب به خط اصلی خود بعد از 16 سال است و با همین استدلال، نقش پدر معنوی جریان احمدی نژاد را به عهده گرفت.

پیوند مصباح و احمدی نژاد سبب شد تا آنها بتوانند از سد بزرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بگذرند تا بعد از شهید رجایی بازهم پست ریاست جمهوری ایران به یک مکلا برسد. احمدی نژاد که در دولت هاشمی، به استانداری رسیده بود با حمایت مصباح یزدی، شمشیر خود را برای هاشمی رفسنجانی از رو بست و در هر سخنرانی، در هر همایش و حتی در جلسات هیئت دولت از دشمنی به نام هاشمی رفسنجانی سخن به میان آورد، و این استراتژی دولت، زمینه ساز لبخند رضایت رئیس موسسه امام خمینی شد.اما محمود احمدی نژادی که با دست کشیدن از هاشمی رفسنجانی، نشان داده بود، سیاستمدار قابل اعتمادی نیست، پدر معنوی خود را نیز دور زد و اعلام کرد در سال 84 بدون تکیه به هیچ گروه و فردی توانسته پیروز انتخابات شود.

همین سخنان و نگاه مرید و مرادی احمدی نژاد به اسفندیار رحیم مشایی باعث شد، تا آیت‌الله مصباح هم در کنار هاشمی رفسنجانی ردای مخالفت با دولت احمدی نژاد را بر تن کند تا بعد از سال‌ها این دو آیت‌الله در مورد احمدی نژاد و مشایی یک کلام شوند. هاشمی و مصباح هر دو، جریان انحرافی را خطر جدی برای کشور می‌دانستند.

چهارسال دوم احمدی نژاد و سازهای ناکوک او در قبال حوزه‌های علمیه، قوای مقننه و قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و موسسه امام خمینی باعث شد تا هاشمی و مصباح یک دشمن مشترک داشته باشند و آنهم محمود احمدی نژاد باشد و همین معنا باعث شد تا آنها کمتر یکدیگر را مورد خطاب قرار دهند.

هاشمی؛ منقتد سربلند، مصباح؛ منتقد شکست خورده


در این میان اما هاشمی رفسنجانی دست بالا را در قبال مصباح یزدی داشت. هاشمی اعتقاد داشت که در هشت سال گذشته در مورد احمدی نژاد هشدار داده بود و گفته بود که تفکر احمدی نژاد برای کشور ماننده سم مهلک و خطرناکی است. و این در حالی است که مصباح یزدی در سال 84، تنها راه نجات کشور را محمود احمدی نژاد می‌دانست و حتی او را سرباز واقعی امام زمان می‌خواند. در فضای سیاسی ایران هاشمی یک منتقد سربلند بود و مصباح یزدی یک منتقد شکست خورده و ناکام.

سال 92، اما این دو چهره مذهبی و سیاسی ایران به صورت رسمی را رودروی هم قرار گرفتند. یکی به عنوان حامی حسن روحانی و دیگری به عنوان حامی سعید جلیلی تبدیل به مردهای پشت صحنه انتخابات ریاست جمهوری ایران شدند. اینبار اما مردم با توجه به عملکرد احمدی نژاد و سعید جلیلی طی سال‌های گذشته، به تفکر هاشمی رفسنجانی بازگشتند و نامزد مورد نظر او برای انتخابات ریاست جمهوری یعنی حسن روحانی را انتخاب کردند. بسیاری از ناظران سیاسی ایران، حسن روحانی را شبیه ترین سیاستمدار طی سال‌های سپری شده از جمهوری اسلامی به هاشمی رفسنجانی می‌دانند.

یک شطرنج ماهرانه

هاشمی رفسنجانی، فاتح رقابت 24 خرداد در مقابل مصباح یزدی بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توانسته بود در یک شطرج سیاسی ماهرانه، با هوشمندی تمام مصباح یزدی و نامزد مورد حمایت او را از صحنه سیاسی ایران خارج کند تا بعد از هشت سال بازهم مردم شاهد بازگشت تفکر هاشمی رفسنجانی به سطح مدیریت قوه مجریه باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی بعد از این شکست تاریخی، تبدیل به منتقد اصلی حسن روحانی شد. تا به تنهایی لیدری جریان مخالف دولت که این روزها به دلواپس‌ها مشهور هستند را به عهده بگیرد.او از هر تریبونی برای انتقاد از سیاست‌های دولت به ویژه در زمینه سیاست خارجی استفاده می‌کند.

آیت‌الله مصباح اولین انتقاد جدی خود را بعد از سخنان رئیس جمهور در مورد منتقدین مذاکرات هسته‎ای بیان داشت و گفت:« متهم می کنند به بی سوادی و کم فهمی و کج فکری و چیزهای دیگر اینها خودشان نصیحت خدا و پیغمبر است ، دوست نمی دارید کسی که شما را نصیحت کند و از شما انتقاد کند، می گویید انتقاد را دوست داریم و حق با مخالف است ولی دروغ می گویید ، طاقت شنیدن یک جمله را ندارید»

وی همچنین گفته بود: «خانواده شهدا وارثان این انقلاب شما را نصیحت می کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحت خیالی نروید، این رفاهی که به شما وعده می دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید، اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می فروشید ....» بعد از این سخنان، دیگر مصباح به صورت علنی شمشیر خود را برای دولت روحانی از رو بست و از اختلاف مبنایی با دولت تدبیر و امید سخن به میان آورد.

او در دیدار با عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران یعنی عراقچی گفت:« ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 فراهم کند.» بیان همین سخنان باعث شد که منتقدان نام مصباح یزدی را در ردیف اول مخالفان حسن روحانی بنویسند.

او در سخنانی دیگر از تلاش دولت برای تدوین حقوق شهروندی انتقاد کرد و گفت«اگر امروز نیز بحث حقوق شهروندی مطرح می‌شود که در آن بهائی و مسلمان، انقلابی و ضد انقلاب برابرند، از همان تفکر ناشی می‌شود. لذا باید احساس خطر کرد وقتی بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبری، سخنی بگوید که بنی صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت. هرچند این عده سخن خود را در لفافه و به صورت غیر مستقیم بیان می‌کنند.»

مصباح یزدی در آخرین سخنان خود با کنایه با حسن روحانی سخن گفت و اعلام کرد:« اینگونه نیست که کسی 500 هزار رأی بیشتر آورد خیال کند مالک کشور است و اختیار ‏همه چیز به دستش است بلکه تازه نیاز به نصب رهبر و ولی فقیه دارد.‏»

در آن سو هاشمی رفسنجانی، تمام قد در حمایت از روحانی وارد میدان شد و از امید به فردا سخن گفت و اعلام کرد که روحانی می‌تواند، مشکلات بوجود آمده در دولت احمدی نژاد را پشت سر بگذارد. هاشمی نقش پدر معنوی دولت روحانی را به عهده گرفته است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا این دولت که با نام تدبیر و امید در میان مردم شناخته شده است، در مسیر موفقیت گام بردارد.

هاشمی رفسنجانی در این میان اما برای نشان دادن سختی‌های پیش روی دولت روحانی، از کاستی‌های زمان احمدی نژاد و میراث به جای مانده از دولت او برای دولت یازهم سخن می‌گوید و حتی پس از سال‌ها به سفر استانی می‌رود تا نشان دهد در حمایت از روحانی و دولت عزم جدی دارد.

رای مردم و نظر دو آیت‌الله

این دو روحانی برجسته، رقابت سختی را در پشت پرده سیاست ایران را آغاز کرده‌اند و حتی در مسائل اساسی جمهوری اسلامی یعنی رای مردم نیز به تشریح مواضع خود می‌پردازند. مصباح یزدی اعتقاد دارد که رای مردم مشروعیت ندارد و رای مردم تزئینی است.

او اعتقاد دارد که :« کسانی که فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانی‌ها و کتاب‌هایشان دیده باشند، می‌دانند که امام(ره) از لفظ حکومت اسلامی استفاده می‌کردند، اما از آنجا که واقعه انقلاب در این جهان اتفاق می‌افتد و جهان می‌خواهد بداند چه حکومتی در ایران قرار است بر سرکار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده کرده و منطقی را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم دیگران باشد.»

آیت‌الله هاشمی اما نظری بر خلاف مصباح دارد و اعتقاد دارد جمهوریت نظام به اندازه اسلامیت نظام دارای ارزش است و در پاسخ به سخنان آیت‌الله مصباح گفت:« سخنان امام برخاسته از اسلام است و کسانی که می‌گویند «رای مردم تزیینی است»، دانسته یا ندانسته برای بدنامی اسلام تلاش می‌کنند.»

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد در سال‌های پیش رو، بازی این دو آیت‌الله در شطرنج سیاست ایران ادامه پیدا کند که می‌تواند اوج آن، انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری باشد. مصباح یزدی به دنبال فرستادن یک لیست قدرتمند از جبهه پایدرای به مجلس است و هاشمی نیز که اطمینان دارد دولت برنده قطعی انتخابات مجلس دهم است، به دنبال فتح کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری است. ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر مجلس حبرگان رهبری را می‌توان پایانی بر دوران حضور آیت‌الله مصباح یزدی در صحنه سیاسی ایران دانست.

باید دید که سرانجام این رقابت سیاسی چه سرانجامی را برای این سیاستمدار و فیلسوف رقم خواهد زد./نامه
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

وزنا 27 ارديبهشت 1393
مصباح مصباح است روشنی بخش وهدایت کننده چه بخواهید وچه نخواهید اما هاشمی ....
نا شناس 26 ارديبهشت 1393
سلام هاشمی یار دیرینه حضرت امام بوده وهست خدا او را مثل شهید بهشتی صبر دهد
نا شناس 26 ارديبهشت 1393
مردم تفکرات مصباح و همفکرانش را نمیخواهند و مصداقش را شما فرمودید- زنده باد مرد دانشگاهی اقای دکتر حسن روحانی- هاشمی رفسنجانی رضی الله عنه
نا شناس 27 ارديبهشت 1393
درود برهاشمی ویارانش سلام برطرفدارانش و آرزوی توفیق روزافزون برای دکتر روحانی درجهت حل مشکلات سیاسی و اقتصادی
نا شناس 27 ارديبهشت 1393
آخه یکی نیست به این اکبر بگه دوره تو تموم شده...
بابا ول کن این فرزندان نحست رو
بچسب به آخرتت
لیلی 27 ارديبهشت 1393
درود بر مصباح ، مصباح الهدایه حیف از دکتر احمدی نژاد دست کشیدی و این مرد خادم به ملت ایران را تنها گذاشتی .
نا شناس 27 ارديبهشت 1393
اقا 8 سال دوستان شما بودند و وضعیت مردمو به اینجا رسوندن . نخواستیم اقا نخواستیم . تفکری که بیشترین درامد تاریخ کشورو تبدیل میکنه به این همه فلاکت نمی خواهیم.
اشنا 27 ارديبهشت 1393
ضمن احترام خاص که به هرد بزرگوار دارم باید عرض کنم مسلمان کسی است که فرزند زمان خود باشد یعنی انچه را که جامعه طلب دارد و در راستای تقویت نطام است حمایت و همراهی کند همانطوریکه حضرت امام فرمودند اسلام ناب محمدی سر لوحه کار باشد نه اسلام تحجر و افراط و ...شما درطی سالهای 84تا 92انچه را که بر سر انقلاب و کشور و بچه حزبالهی ها امد را ببینید دیگر در جامعه ابرویی نمانده که بتوانیم ما بچه مسلمون و انقلابی بدان ببالیم چرا چون علمای مارا لکه دار کردند و فقهای مارا خرج دنبای خود کردند و شهدای مارا خرج هزینه های سفر خود کردند و خیلی ارزشهای دیگر لگد مال شده و همه اینهارا حضرت اقای مصباح حمایت کردند و هرگز دلواپس دین و جوانان و شهدا و انقلاب نشدند ولی اینک تقاضای همراهی دارند واقعا خداوند سر از تقصیرات همه بگذرد امین
اله داد محمدی 27 ارديبهشت 1393
دوران ......مصباحیه به اتمام رسیده،مردم دنبال روزهای روشن وشفافند.فقط خط امام ورهبری،وحامی اصلی یاران به حق امام ورهبری،آیت اله هاشمی.
نا شناس 30 ارديبهشت 1393
اعتقاد نداشتن به رای و نظر مردم یعنی دیکتاتوری و نفهم دانستن مردم اگر با نظر شما موافق نبودند حضرت امیر 25 سال خانه نشین بود وقتی مردم خواستند حکومت را در دست گرفت مگر امام (ره) نفرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیشتر تفسیر به رای نفرمائید جناب م
نا شناس 30 ارديبهشت 1393
هشت سال آن همه نابسامانی ها را تحمل کردی و سکوت اندکی صبر سحر نزدیک است
مصطفی 30 ارديبهشت 1393
واقعا مردم از خنده!
چه تحلیل کودکانه و ساده انگارانه ای بود!
چه در مورد ایت الله مصباح و چه در مورد هاشمی!
اگه تیم برسی و تحلیلتون اینقدر ضعیفه من میتونم کمکتون کنم ها!
مردم رو چی فرض کردین؟ یه لبو فروش از این بهتر مسائل سیاسی رو تحلیل میکنه!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.084 seconds.